En Facebook Pixel eller en Meta Pixel, som den i dag hedder, er et stykke kode, som man indsætter på sin hjemmeside, så Meta har mulighed for at overvåge, hvad der sker på din side. Når en person trykker på dine Facebook- eller Instagram-annoncer, kan Facebook følge med i, om kunden køber en vare, eller smutter så snart de ser indholdet. Det er igennem denne information, at Meta forsøger at holde sine reklamer relevante over for sine brugere.
Hvorfor er det vigtig at have en Pixel?
Med en Meta Pixel kan du holde øje med, hvilke annoncer som klarer sig godt, og hvilke der skal kasseres eller ændres. Facebook og Instagram bruger også denne data til at sende dine reklamer ud til de brugere, som er mest relevant for din forretning.
Som udgangspunkt bliver en Facebook- eller Instagram-annonce stærkere med tiden, fordi den med tiden lærer hvilke kundegrupper, som genererer mest salg for din forretning.
Hvordan opretter jeg en Meta Pixel?
Oprettelsen af en Meta Pixel er meget enkel:
- Start med at oprette en Meta Business Suite
- Derefter, naviger til events manager og tryk på connect data sources
- Følg de steps der kommer og tryk videre.
Så er din Pixel oprettet, og nu skal den derefter bare installeres på din hjemmeside.
Installation af din Pixel
Installationen af din Pixel kan gøres på flere måder, og det kan komme an på, hvordan din side er sat op.
Bruger du fx. et system som WordPress eller Shopify, vil der være en enkelt måde, som det kan gøres på igennem et plugin.
Hos Molkmedia foreslår vi at bruge Google Tag Manager til at opsætte din Pixel, da det giver bedre kontrol, når man skal til at opsætte sine Pixel Events.
Hvad er Pixel Events?
Events eller hændelser er betegnelsen for, når der sker noget på siden. Når der fx. er en kunde, som køber en vare på siden, så er det betegnet som et event.
Det er ikke altid nemt at opsætte korrekte events på en webshop eller hjemmeside, da de kan være bygget forskelligt. Det er her, hvor det kan være en fordel, hvis man har opsat sin Pixel med Google Tag Manager.
Læs om Metas krav til opsætning af events her
Meta Conversions API
Siden Apple kom ud med deres IOS 14-opdatering er det blevet markant sværere at sende korrekt data til sin Meta Pixel. Deres nye sikkerhedsopdatering blokerer nemlig for, at vi sender data til vores Pixel på normal vis. I stedet har Meta introduceret deres Conversions API eller CAPI.